Družinski negovalec - Domov
Družinski negovalec

Kazalo

Domov

Priročnik Družinski negovalec

Kontakti

tel.: 01/7810-710
faks: 01/7810-720
e-pošta:
info@druzinski-negovalec.si

Pomembne povezave

›› www.seniorji.info
›› med.over.net
›› Senior 60
›› Zveza društev diabetikov Slovenije
›› Društvo Hospic
›› Revija Kapnik

PREIZKUSITE SVOJE ZNANJE O SPANJU!


Sledeče pravilne ali nepravilne trditve bodo jasno povedale, kaj veste o spanju. Priporočeno je, da preberete pravilne odgovore in razlage na koncu testa.

  1. Spanje je čas, ko se telo in možgani »izklopijo«, da si odpočijejo in se sprostijo.
  2. Če podnevi pogosto nenamerno zadremate, boste potrebovali več kot eno noč spanja.
  3. Če ponoči glasno in vztrajno smrčite in ste tekom dneva zaspani, imate mogoče motnjo spanja.
  4. Med vožnjo bo voznik, ki je zaspan ostal buden, če bo odprl okno ali prižgal radio.
  5. Narkolepsija je motnja spanja, ki jo imenujemo tudi »napadi spanja«.
  6. Primarni vzrok nespečnosti so skrbi.
  7. Eden izmed vzrokov, da nismo dovolj naspani je sindrom nemirnih nog.
  8. Telo ima naravno sposobnost, da se prilagodi različnim urnikom spanja, kot so npr. različne delovne izmene ali potovanje skozi več časovnih pasov v zelo kratkem času.
  9. Potreba po spanju se manjša z naraščanjem starosti.
  10. Več ljudi drema za volanom zgodaj zjutraj in sredi popoldneva, kot pa zvečer.



Odgovori:

  1. Napačno. Čeprav je čas spanja, čas, ko si telo odpočije in si povrne energijo, je spanje aktivno stanje, ki vpliva na fizično in mentalno dobrobit. Zadostna količina spanca pri katerem si odpočijemo je enako pomembno za naše zdravje kot pravilna prehrana in telesna aktivnost. Nezadostna količina spokojnega spanca je lahko vzrok mentalnih in fizičnih zdravstvenih problemov in je lahko tudi vzrok prezgodnje smrti.
  2. Pravilno. Veliko ljudi nenamerno drema preko dneva, čeprav ponoči spijo dovolj. To je lahko znak motnje spanja. Približno 40 milijonov američanov trpi zaradi motenj spanja, kot npr. apnea, insomnia, narkolepsija in sindrom nemirnih nog. Nezdravljene motnje spanja lahko zmanjšajo vašo dnevno produktivnost, povečajo tveganje za nesreče in zaradi njih lahko celo zbolite in prezgodaj umrete.
  3. Pravilno. Vztrajno glasno smrčanje ponoči in zaspanost podnevi, sta glavna simptoma resne motnje spanja; apnea. Poznamo pa še en simptom; frekvenčne pavze v dihanju, ki jim sledita dušenje in lovljenje sape. Ljudje, ki imajo to bolezen, nikoli ne dobijo dovolj spanca. Bolezen pa tudi posledično vpliva na njihovo delovno učinkovitost podnevi. Apnea lahko vodi tudi do hipertenzije, srčnih bolezni, srčnih napadov in kapi. Apnea pa se lahko zdravi in bolnik s to boleznijo lahko živi normalno življenje.
  4. Napačno. Če voznik odpre okno ali prižge radio res postane bolj buden vendar se njegove reakcije ne bodo izboljšale. Tudi najmanjša zaspanost povzroči zmanjšanje koncentracije in reakcijski čas voznika. Voznik, ki mu primanjkuje spanja, lahko za volanom zapre oči samo par sekund, ne da bi se tega zavedal in s tem lahko povzroči prometno nesrečo s smrtnim izidom. Ocenjeno je bilo, da zaspani vozniki povzročijo približno 56 000 zabeleženih nesreč, ki zahtevajo več kot 1500 življenj.
  5. Pravilno. Ljudje z narkolepsijo nekontrolirano zaspijo; v kateremkoli času dneva v vseh situacijah, ne glede na to, koliko časa in kako dobro so spali prejšnjo noč. Narkolepsija spada med napade spanja tako, kot tja spadajo tudi dnevna zaspanost in obdobja mišične oslabelosti ter paralize in spanje ponoči. Čeprav ne poznamo nobenega zdravila za to bolezen, pa medicinsko in vedenjsko zdravljenje omogočita bolnikom normalno življenje.
  6. Napačno. Insomnia ima veliko različnih vzrokov, ki vključujejo fizično in mentalno stanje ter stres. Insomnia pomeni, da ne dobimo dovolj spanca, ker ne moremo zaspati ali pa ne ponovno zaspati, če se ponoči zbudimo. Insomnia prizadene ljudi vseh starosti, ponavadi samo za dan ali dva, včasih pa lahko traja tudi več tednov, mesecev ali celo več let. Ker insomnia lahko postane kroničen problem, je zelo pomembno, da se začnemo zdraviti, če nespečnost traja več kot en mesec.
  7. Pravilno. Sindrom nemirnih nog je medicinsko stanje, ki se razlikuje od ščemenja in zbadanja v nogah ali celo v rokah medtem ko spimo. Oseba, ki ima ta sindrom, mora vseskozi premikati noge, da bi se znebil neprijetnega občutka v le-teh. Posledica tega pa je, da ti ljudje zelo težko zaspijo. Če pa že zaspijo, pa se kmalu spet zbudijo. Podnevi so zelo zaspani in ne morejo normalno funkcionirati. Osebam s tem sindromom lahko pomagajo določena zdravila in »dobre spalne navade«.
  8. Napačno. Človeško telo ima biološko uro, ki vsakega posameznika »programira«, da spi ponoči in je aktiven podnevi. Zato se ljudje, ki delajo ponoči in poskušajo spati podnevi, vseskozi borijo z biološko uro. Posledica tega je, da ti ljudje lahko na delovnem mestu naredijo več napak in so lahko bolj izpostavljeni nesrečam. Enako pa velja tudi za ljudi, ki veliko potujejo, saj ne morejo vzdrževati zanje normalnega urnika spanja. Spanje podnevi v temi in izpostavljenost dovolj močni svetlobi ob pravem času, lahko pomaga k večji alarmiranosti podnevi.
  9. Napačno. Ko se staramo, ne potrebujemo manj spanca, ampak le-tega pogosto manj tudi dobimo. To pa zato, ker se naša sposobnost, da spimo dolgo s starostjo manjša. Starejši ljudje imajo rahel spanec in jih lahko zmoti že najmanjša svetloba, zvok ali bolečina. Pri tem problemu pa lahko pomaga, če hodimo spat vedno ob enakem času in ob enakem času tudi vstajamo. Pomaga pa tudi, da spimo v mrzlih, temnih in mirnih prostorih.
  10. Pravilno. Naša telesa so »programirana« tako, da smo izpostavljeni dvema naravnima periodama zaspanosti v času 24 ur; ne glede na količino spanja, ki smo jo imeli v prejšnjih 24 urah. Prva perioda je med polnočjo in sedmo uro zjutraj. Druga perioda, ki ni tako izrazita, pa traja od 13.00 do 15. 00. To pomeni, da smo v teh dveh periodah bolj izpostavljeni temu, da zaspimo za volanom, kot pa zvečer. Še posebej pa to velja, če nismo dovolj naspani.


Koliko odgovorov ste imeli pravilnih?

  • 9 - 10 pravilnih
    Čestitamo! O spanju veste zelo veliko. Delite te informacije s svojo družino in prijatelji.
  • 7 - 8 pravilnih
    Zelo dobro.
  • Manj kot 7 pravilnih
    Pojdite skozi odgovore in se o spanju poskušajte naučiti več.

 

 

Copyright © 2006 Dom starejših občanov Grosuplje | Pravno obvestilo | Produkcija: NET Informatika